• Podziel się

Ciągnik rolniczy to jedna z najbardziej użytecznych maszyn do prac rolniczych, leśnych i ogrodniczych. Pierwsze ciągniki charakteryzowały się bardzo dużym ciężarem, nierzadko przekraczającym 15 ton. Dynamiczny rozwój technologii konstrukcyjnych przyczynił się do znacznego zmniejszenia masy ciągników przy jednoczesnym zintensyfikowaniu wydajności. Obecnie na rynku dostępne są, obok maszyn uniwersalnych, ciągniki kompaktowe oraz przystosowane do obsługi małych gospodarstw.

stary ciągnik

Zarys historii ciągników rolniczych

Pierwsze ciągniki rolnicze posiadały silnik parowy i powstały w połowie XIX wieku. Ich ciężar przekraczał 15 ton. Rewolucja nastąpiła z chwilą zastosowania w maszynach ciągnika spalinowego. Początkowo jednak wciąż wykorzystywano gładkie koła żelazne, co wpływało na ich niewielką przyczepność do podłoża i tym samym małą wydajność mocy, zaledwie na poziomie 30%. Na dalszym etapie rozwoju koła zaopatrzono w zaczepy, co umożliwiło zmniejszenie ciężaru maszyny. Początek XX wieku przyniósł rozpowszechnienie nowoczesnych ciągników rolniczych. Dużą rolę odegrał w tym procesie Henry Ford, którego celem była produkcja tanich i lekkich ciągników rolniczych. Pierwszy ciągnik Forda powstał w 1917 roku i zrewolucjonizował branżę rolniczą. Przed I Wojną Światową skonstruowano także ciągnik gąsiennicowy i półgąsienicowy, a po 1945 roku zaczęto produkować specjalne opony niskiego ciśnienia i ciągniki o małej mocy, które stały się prototypami popularnych obecnie ciągników kompaktowych.

Klasyfikacja nowoczesnych ciągników rolniczych

Produkowane współcześnie ciągniki rolnicze możemy podzielić na kilka głównych typów:

  • Ciągniki kołowe. Najczęściej spotykane ciągniki kołowe posiadają napęd na tylną oś i zwykle nie przekraczają mocy 310 KM. Ciągniki kołowe mogą również posiadać napęd na obie osie i osiągają moc od 50 do nawet 600 KM. Oba rodzaje przystosowane są do transportu drogowego. Ciągniki kołowe można również podzielić ze względu na posiadają moc. Popularną grupą są wśród nich ciągniki kompaktowe, których moc nie przekracza 50 KM. Dedykowane są do małych gospodarstw.
  • Ciągniki gąsiennicowe. Osiągają moc do 600 KM, a ich układ jezdny stanowią gąsienice z nieścieranej gumy, zbrojone stalą. Wykorzystywane przy bardzo ciężkich pracach, często na terenach podmokłych.
  • Ciągniki półgąsienicowe. Na jednych bądź wszystkich osiach posiadają gąsiennicowe wózki.