Świat rozwija się w zawrotnym tempie. Przed rolnictwem pojawiają się nowe wyzwania, takie jak zmniejszenie ilości stosowanych nawozów sztucznych, ograniczenie wykorzystywania wody, czy zwiększenie produktywności przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów wytwarzania poszczególnych produktów. Nie ulega więc wątpliwości, że rolnictwo wymaga nowych technologii.
Niektóre z nich stosowane są w ciągnikach rolniczych. Zaliczamy do nich m.in. wykorzystywanie hydraulicznej regulacji luzów zaworowych, zastosowanie układu DPF, nowoczesne oczyszczanie spalin, wykorzystanie układ recyrkulacji spalin EGR, sterowanie elektroniczne, czy innowacyjny wytrysk paliwa. Omówmy dwa z nich.
Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych
Jednym z największych wyzwań, jakim muszą sprostać nasze maszyny rolnicze, jest zmieniająca się temperatura. To ona powoduje niekontrolowane kurczenie się i rozszerzanie zaworów ssących i wydechowych. Jednak, by ciągnik mógł działać sprawnie, niezbędna jest pewna swoboda w gniazdach zaworowych. Tzw. “luz” musi być doskonale wyważony: gdy będzie go zbyt dużo, to krzywki wałka rozrządu będą pracować ponad miarę i ulegną szybkiemu zużyciu; gdy zbyt mało – część spalin będzie uciekać podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Właśnie dlatego stosuje się popychacze hydrauliczne, których główne zalety to bezobsługowość, zmniejszony poziom hałasu, niższe koszty serwisowania wynikające z mniejszej ilości elementów, odporność na wysokie obroty oraz gwarancja na długie lata. Te samoczynne systemy kontroli usprawniają pracę silnika i utrzymują nominalne fazy otwarcia i zamknięcia zaworu.
Oczyszczanie spalin
Nowoczesne ciągniki rolnicze to maszyny, które w znaczącym stopniu ograniczają ilość emitowanych spalin. Dlatego, aby zwiększyć proekologiczność naszych urządzeń, stosowane są nowe technologie typu SCR oraz DPF. Pierwszy z nich oznacza Selektywną Redukcję Katalityczną, czyli proces polegający na rozkładzie szkodliwych tlenków azotu na dwa elementy: wodę i azot. Natomiast system DPF, oznacza filtr cząstek stałych. Montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych, a jego zadaniem jest redukcja sadzy i popiołu, które znajdują się w powstających spalinach. Jego zalety to bezobsługowość oraz niski koszt eksploatacji, a także brak konieczności stosowania tłumika wydechowego.