Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych

Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych
Maj 12, 2016 11:01 am

Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych

Jednymi z bardziej obciążonych cieplnie częściami silnika spalinowego są zawory (zarówno ssące jak i wydechowe). Gdy po całonocnym postoju często w niskich temperaturach w okresie zimowym metal znacznie się kurczy to po uruchomieniu silnika i rozgrzaniu zawory uzyskują temperaturę rzędu 500 ÷ 800oC. W tych warunkach metal z kolei znacznie się rozszerza. Bezawaryjne działanie zaworów, zarówno ssących jak i wydechowych, możliwe jest tylko wtedy gdy będą one miały zagwarantowaną swobodę osiadania w gniazdach zaworowych. Niezbędny jest w tym celu pewien niewielki luz w układzie poruszania zaworów, który kompensuje wydłużenie elementów rozrządu spowodowane rozszerzalnością cieplną. W miarę nagrzewania się silnika luz zaworowy zmniejsza się, jednak podczas jazdy z pełnym obciążeniem musi mieć jeszcze ok. 0,1mm aby spełnić warunki dobrego przylegania zaworów do gniazda. Zbyt mały luz zaworowy jest przyczyną spadku mocy ponieważ powoduje niedomykanie zaworu do gniazda skutkiem czego jest zmniejszone ciśnienie sprężania.

Np. niedomykanie zaworów wydechowych z powodu zbyt małego luzu powoduje ich przedwczesne zużycie poprzez nadmierne wypalenie spowodowane ucieczką części spalin podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze.

Zbyt duży luz zaworowy powoduje przyspieszone zużycie krzywek wałka rozrządu, elementów stykowych dźwigienek zaworowych i trzonka zaworu.

Zalety popychaczy hydraulicznych.

  • Bezobsługowość – brak jakichkolwiek regulacji co powoduje niższe koszty obsługi
  • Redukcja hałasu – spowodowanego nadmiernym luzem zaworów.
  • Mniejsza liczba części – to mniejsze koszty serwisowania
  • Odporność na wysokie obroty
  • Długowieczność.

Ciekawostka
Hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych opatentował Amedee Bolee’a w 1910 roku a w 1920 roku zgłoszono dalsze ulepszone patenty.

Wskazówki eksploatacyjne

  • Przy uszkodzeniu jednego bądź kilku elementów należy wymienić zawsze cały komplet popychaczy.
  • Wymiana kompletu popychaczy zaworów pociąga za sobą konieczność wymiany wałka rozrządu i na odwrót.
  • Popychacze przed montażem muszą być napełnione olejem silnikowym w celu zapewnia poprawnej pracy podczas rozruchu silnika.
  • Po wymianie popychaczy należy dokonać ich odpowietrzenia.
  • Systematycznie wymieniać olej silnikowy i filtry oleju wg zaleceń producenta.
Wszystkie ciągniki Farmtrac wyposażone w silniki Perkins posiadają hydrauliczną regulację luzów zaworowych.
https://www.youtube.com/watch?v=jm1Z7HyhlpY